Maaltafels.be

  maaltafels oefenen met kind    
Klik op de afbeelding om naar de website van Timez Attack te gaan.
Timez Attack
Dé maaltafel-game waar iedereen het over heeft.
En de basis-versie kan je gratis downloaden!
 
  In de flitsende wereld van Nintendo's, Playstations en Wii, vinden onze kinderen de speelse maar eenvoudige maaltafel-spelletjes al snel heel 'gewoon' of 'saai'. Zij zijn meer gewoon en hebben graag wat meer entertainment en spel-gehalte!
 
  De Amerikaan Benjamin Harrisson wist de échte game-elementen te combineren met het trainen van de maaltafels. Het resultaat is een spel om U tegen te zeggen. Zowel vanuit het standpunt van de kinderen als vanuit educatief standpunt. Dit spel is een enorme hulp bij het leren en oefenen van de maaltafels! Tafels trainen is eindelijk leuk en verslavend!
 
  Snelmenu:    
  Opzet van het spel   Stoppen
  Hoe ga je te werk?   Voordelen - Positieve punten
  Tafels (werelden) overslaan   Nadelen - Bedenkingen
 
 
Klik op de afbeelding om naar de website van Timez Attack te gaan.  

Opzet van het spel.
In dit spel ben je ontvoerd en opgesloten in de kerkers van 'Ignoruntz'. Je moet zo snel mogelijk zien te ontsnappen.
Geregeld bots je op gesloten deuren die je met behulp van een sleutel en een correct opgeloste maaltafel moet openkrijgen. Achter deze deuren schuilen monsters die je vervolgens moet verslagen met je maaltafelkennis om de volgende sleutel te bemachtigen. Aan het einde van een level, moet je bewijzen dat je de geoefende tafels kent, voordat je naar het volgende level kan. Anders moet je de niet gekende tafels eerst terug gaan oefenen om daarna opnieuw de eind-test af te leggen.

 
 
Hoe ga je te werk?
Je loopt rond in de kerker. Wanneer je aan een deur of poort komt, verschijnt hierop een vermenigvuldiging. Naast de vermenigvuldiging staat een schematische voorstelling van de gevraagde vermenigvuldiging. Uit deze voorstelling springen balletjes die in slakken veranderen (zie afbeelding).
Deze slakken moet je vangen (door er overheen te lopen) om naar de schematische voorstelling te kunnen gooien.
 
Klik op de afbeelding om naar de website van Timez Attack te gaan.
 

Let op! Je moet er recht voorstaan om te gooien, anders lukt het niet en ben je je balletjes kwijt. Dan moet je opnieuw op slakken wachten om munitie te hebben.
Telkens je een slak verzamelt, komt er een getal te voorschijn. Dit zijn de sprongen van de tafel die je aan het oefenen bent. Wanneer je de balletjes gooit, wordt de sprong per bal herhaald.
Voor de vermenigvuldiging op bovenstaande afbeelding zal je dus twee keer moeten gooien en zullen de volgende getallen (sprongen) verschijnen: 2 - 4. De laatste srpong is dus eigenlijk de uitkomst van de vermenigvuldiging die gevraagd wordt.
Daarna moet je de uitkomst van de vermenigvuldiging correct intypen om de deur te openen.

Eens de deur geopend is, verschijnt er een monster! Op zijn buik verschijnt 3x een vermenigvuldiging die je in deze ronde geoefend hebt. Deze moet je alle drie correct oplossen tegen de tijd!
Bovenaan het scherm zie je namelijk de levenslijn van het monster (rood) en daaronder de jouwe (geel). Die van het monster vermindert bij elk juist antwoord. Die van jou met de tijd! Tegen het monster spelen, is eigenlijk tegen de tijd spelen!
Bij een foutief antwoord, heeft het monster opnieuw zijn hele levenslijn en moet je eigenlijk opnieuw beginnen. Dit wil zeggen, meer tafels maken.
Wanneer het monster verslagen is, kan je een sleutel nemen. Deze sleutel heb je nodig voor de volgende deur. Vergeet hem dus niet.

 
 
Klik op de afbeelding om naar de website van Timez Attack te gaan.
 
Klik op de afbeelding om naar de website van Timez Attack te gaan.
  Wanneer je alle vermenigvuldigingen van die bepaalde tafel (wereld) geoefend hebt, kom je aan 'de grote test' die je toegang geeft tot het volgende level (de volgende wereld - de volgende tafel).
Er verschijnt een reuzenmonster dat alle geoefende tafels van deze ronde opvraagd tegen de tijd! Wanneer het monster verslagen is, krijg je een overzicht van de vermenigvuldigingen die je kent en de vermenigvuldigingen die je nog moet oefenen (die je dus fout beantwoord hebt). Als je fouten gemaakt hebt, vlieg je ook meteen terug naar de kerkers om die tafels die je nog niet voldoende kent, opnieuw te oefenen. Daarna mag je 'de grote test' opnieuw afleggen.

Wanneer je alle vermenigvuldigingen correct beantwoord hebt, mag je naar het volgende level (de volgende maaltafel). Je mag de wereld kiezen waarin je mag spelen. Er is een Lava-wereld en een Machine-wereld. Let op! In de gratis versie kan je enkel in de kerkers van Ignoruntz spelen.
 
 
Tafels (werelden) overslaan
Wanneer je bepaalde tafels heel goed kent, kan je deze overslaan. Maar pas op! Het monster laat je niet zomaar door! Je moet wel de 'grote test' afleggen om naar de volgende tafel te mogen.
Om dit te doen klik je tijdens je spel op 'ESC'. Vervolgens klik je op 'Map'. Je klikt het nummer van de tafel aan waar je op dat moment bent en klikt dan in de kader op 'Challenge'. Je kan meteen naar het reuzenmonster lopen!
 
Klik op de afbeelding om naar de website van Timez Attack te gaan.
 
  Stoppen
Om te stoppen met spelen, druk je gewoon op 'ESC' en kies je vervolgens 'QUIT'. Het spel wordt voor jou bewaard en de volgende keer oefen je gewoon verder waar je gebleven was.
 
  Voordelen - Positieve punten
* Er zit héél véél herhaling in het spel. De vermenigvuldigingen worden sowieso meermaals en in verschillende vormen aangeboden. Tafels die fout beantwoord worden, worden meermaals achter elkaar herhaald.
* De opbouw van de tafel (het tellen met sprongen) wordt steeds herhaald. Hoewel je kind dit niet actief zelf moet doen in het spel, zal dit onbewust mee geautomatiseerd worden en een handig hulpmiddel worden om op terug te vallen indien hij/zij een vermenigvuldiging niet meteen weet.
* Tempo! Je kind werkt bijna steevast tegen tempo in dit spel! Anders dan bij het drillen zal hij of zij dit niet ervaren als een extra stressfactor maar als een doodnormaal én uitdagend spelelement.
* Vermenigvuldigingen die niet voldoende gekend zijn worden automatisch veelvuldig opnieuw aangeboden. Je kind werkt dus op zijn eigen niveau én aan de tafels waar hij of zij nog moeilijkheden mee heeft. Een spel op maat dus.
 
 

Nadelen - Bedenkingen
* In Amerika leren de kinderen de tafels van vermenigvuldiging tot 'x12'. Je kind krijgt dus ook 'x11' en 'x12' aangeboden. Door de vele herhaling zal hij of zij deze ook snel onder de knie hebben. Maar je kan ze ook voorzeggen of naast de computer leggen. (Dit kan wel nadelig zijn bij de tempooefeningen.)
* Het spel is Engelstalig. Er wordt dus steevast in het Engels geteld bij de voorstellingen op de deuren. Je kan het geluid afzetten maar dan ben je ook alle andere speciale en leuke geluidseffecten kwijt. Indien je het geluid aan laat, leert je kind meteen een mondje engels! De getallen zijn ook visueel zichtbaar, dus dit vormt echt geen probleem!
* De tafels worden op zijn Amerikaans voorgesteld, dus onder elkaar. Deze manier van werken hebben de kinderen snel door.
Het is echter de schematische voorstelling die voor verwarring kan zorgen. Met een voorbeeld:

006
003
x __
Schematische voorstelling:
  In het spel wordt deze vermenigvuldiging gezien als 'het getal 6, 3 keer nemen' Vandaar de schematische voorstelling zoals hiernaast.

Wij leren onze kinderen dat "6 x 3" hetzelfde wil zeggen als "6 keer een groepje van 3" Schematisch voorgesteld wordt dit bij ons:



Dit zou voor enige verwarringen kunnen zorgen natuurlijk!
Hoewel ik denk dat de meeste kinderen niet zo sterk bezig zullen zijn met de voorstellingen in het spel. Indien je kind het zelf ter sprake brengt, kun je het verschil uitleggen. Dan is hij of zij er waarschijnlijk ook klaar voor om het verschil te begrijpen. In andere gevallen zou ik er niet zelf over beginnen. Want als je kind niet begrijpt waarover het gaat, breng je het alleen maar (meer) in de war.
Als je merkt dat dit deel van het spel je kind ongelooflijk in de war brengt, zou ik het spel aan de kant schuiven. Maar in alle andere gevallen zou ik de training en de automatisatie die dit spel te bieden heeft, niet achterwege laten.
* De gratis versie biedt enkel de kerkers aan als wereld. Dit geeft dat het spel altijd een beetje hetzelfde is want bovendien zijn de kamers en de wegen die je aflegt in de verschillende maaltafels hetzelfde. Als je kind dus echt wég is van het spel, loont het misschien de moeite om de betalende versie aan te kopen zodat hij of zij ook in de twee andere werelden kan spelen. Met de lage dollar-koers is dit een fijne investering!

 

Klik op de afbeelding om naar de website van Timez Attack te gaan.
Lava-wereld uit de betalende versie




 

FACEBOOK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
KOOP GEPERSONALISEERDE WERKBLADEN:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nieuwsbrief
Schrijf je hier in.
Zo blijf je op de hoogte van alle nieuwigheden op de site!
Email:
Naam: